قطعنامه ۲۲۳۱ ـ تنگنای موشکی

قطعنامه 2231چیست؟ چرا این روزها طرح موضوع قطعنامه 2231نقل مجالس آخوندی شده و رسانه‌های دلواپس، از اعمال محدودیتهای بیشتر رژیم به‌خاطر نقض قطعنامه 2231می‌گویند؟
قطعنامه‌یی که شاید برداشتهای متفاوتی از آن می‌شود اما روح و جوهر آن بستن دست و پای جانوری‌ است که اگر فرصت داشته باشد جهانی را فدای بقایش می‌کند. درنده‌یی که بعد از 40سال همگان دریافته‌اند که به این دوره از تاریخ تعلق ندارد و علت بقا و استمرارش تاکنون، مماشات و سازش و عقب‌نشینی سایر کشورها بوده است. همان کشورهای غربی و عربی که امروز تلاش می‌کنند با قطعنامه و تحریم و انزوا تا اندازه‌یی کنترلش کنند.
روزنامه حکومتی دنیای اقتصاد با تیتر «بندهای قطعنامه ۲۲۳۱درباره ایران چه می‌گوید؟» می‌نویسد:
شورای امنیت سازمان ملل‌متحد با اکثریت قاطع (۱۵رای مثبت از ۱۵عضو) توافق جامع هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 را تأیید کرد. این قطعنامه، کشورهای عضو سازمان ملل‌متحد را به اجرای مفاد توافق جامع هسته‌یی متعهد می‌کند. قطعنامه ۲۲۳۱ به‌لحاظ شکلی دارای ۱۲بند مقدماتی، ۳۰بند اجرایی و دو سند پیوست است. پیوست اول متن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است و پیوست دوم، بیانیه‌یی جداگانه. (1)

قطعنامه 2231 ـ رسانه حکومتی دنیای اقتصاد
چند ماه قبل که هنوز برخی ارگانهای رژیم نای ناله و دود و دم داشتند، در اعتراض به مخالفت کشورها با آزمایشات موشکی رژیم گفتند منظور این نیست که ما برای بالابردن توان دفاعی خودمان موشکهای بالستیک تولید نکنیم، در این قطعنامه توصیه شده که از توسعه موشکهای بالستیکی که توانایی حمل سلاحهای هسته‌یی دارند خودداری کنیم. یک روزنامه حکومتی نوشت:
«در قطعنامه 2231شورای امنیت، در دو سطح به بحث موشکی پرداخته شده است؛ اول آن که محدودیتها علیه نقل و انتقال تجهیزات موشکی به ایران تا پایان یک دوره هشت ساله ادامه یابد و دوم آن که شورای امنیت به ایران «توصیه» نموده است که از توسعه موشکهای بالستیکی که توانایی حمل سلاح های هسته‌یی را دارند خودداری نماید.» (2)

قطعنامه 2231 ـ رسانه حکومتی میزان. نهم تیرماه 1396
اما واقعیت این است که طبق قطعنامه 2231، رژیم نباید و نمی‌تواند وارد تولید و ساخت و حتی آزمایش موشکهای بالستیک شود. سران و مزدوران رژیم هم خوب می‌دانستند طبق قطعنامه 2231نباید نزدیک تولید یا آزمایشات موشکی شوند. همان زمان خبرگزاری سپاه پاسداران در مطلبی با عنوان «واقعیتهایی از قطعنامه 2231شورای امنیت» در سایتش نوشت:
«در قطعنامه بر این موضوع تأکید شده است که ایران نباید هیچگونه فعالیتی در ارتباط با موشکهای بالستیک طراحی‌شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌یی به انجام رساند. در این دوران ایران نمی‌تواند موشکهای بالستیک را نیز آزمایش نماید» (3)

قطعنامه 2231 ـ خبرگزاری سپاه پاسداران؛ اول شهریور 1394

اگر تا دیروز دولتهای غربی به‌علت منافع کلان اقتصادی و «ملاحظات» سیاسی سکوت می‌کردند، امروز که به یمن پایداری مقاومت و دهها و صدها فقره افشاگری و… سیاست مماشات به بن‌بست رسیده است، استمرار همین «برجام» هم مشروط به سلسلةی از عقب‌نشینی و جام‌های زهر بعدی است. مشروط است به پذیرش مذاکره بر سر عقب‌نشینی در منطقه و موشکی و حقوق‌بشر. کار به جایی رسید که فدریکا موگرینی؛ تنها مدافع اروپایی برجام که می‌گفت برجام را نباید مشروط به آمریکا و دیگران کرد و باید اجرا شود، گفت هدف اصلی از برجام گسترش ساختار امنیتی بود. وی گفت:
«شخصاً فکر می‌کنم نقطه ورود خوبی می‌بود که (در برجام) در مورد موضوعات منطقه‌یی هم صحبت می‌شد زیرا ته خط مشکل این است که خاورمیانه و خلیج (فارس) نیازمند توسعه ساختار امنیتی است که امکان می‌دهد همسایگان در کنار هم زندگی کنند» (4)

یک سایت حکومتی روز 12آذر نوشت: به نظر می‌رسد فشارهای آمریکا درباره ایرادات برجام و بازنگری در آن، سبب شده مقامات اروپایی نیز به ناقص بودن برخی مفاد توافق هسته‌یی اذعان کنند. فدریکا موگرینی که همواره یکی از حامیان اجرای برجام بوده و بار‌ها از خروج احتمالی آمریکا از برجام انتقاد کرده است، اکنون از ایرادات برجام سخن می‌گوید. (5)

وقتی حلقه محاصره تنگ و رژیم در تنگنای موشکی و منطقه‌یی و حقوق‌بشر قرار می‌گیرد همین رسانه‌های حکومتی هم که تا چند ماه قبل می‌گفتند دست آمریکا و غرب برای تحریم خالی است و رجز می‌خواندند که در قطعنامه 2231به ما «توصیه» شده و «تکلیف» نیست، از مذاکره و تکلیف جدید می‌گویند و نه فقط آخوند روحانی که تلویزیون رژیم یعنی زبان و صدای خامنه‌ای هم با سانسور کردن بخش موشکی صحبتهای موگرینی آن را پوشاند و دامن نزد. در حالی که در گذشته این لاپوشانی توسط باند روحانی انجام می‌شد و باند خامنه‌ای آن را فرصتی می‌دید برای مقابله با ادامه برجام و پرهیز از مذاکرات منطقه‌یی و موشکی.

البته قبل از موگرینی بسیاری از شرکای سیاسی و تجاری که ضعف ولایت و قوت قطعنامه‌ها و تحریم‌ها را دیدند شبانه انصراف دادند و رژیم در کمال حیرت و ناباوری دید حتی شرکتهایی که منافع کلان اقتصادی داشتند کنار کشیدند تا صابون تحریم به تن‌شان نخورد.

کیهان خامنه‌ای 12آذر در گزارش تحلیل روزش نوشت:
«ایران شریک ما نیست. وقتی این جمله را می‌شنوید در نخستین لحظه گمان می‌کنید چه کسی آن را گفته است؟ مقامات دولت آمریکا؟! اما در کمال حیرت این را امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در روزهای آخر هفته گذشته در مصاحبه با شبکه فرانس 24گفته است. آری فرانسه؛ که بیشترین منفعت بعد از اجرای توافق برجام نصیبش شد. فرانسه‌ای که از همان هنگام مذاکرات نقش پلیس بد را به عهده داشت و مجری خواسته‌های لابی صهیونیستها جهت فشار بیشتر به ایران بود پس از اجرای برجام بزرگترین قراردادها را از آن خود دید؛ از صنایع خودروسازی تا میادین نفت و گاز (توتال). ماکرون در آن مصاحبه گفت: ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌یی شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفتگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم.» (6)

پاسدار حسین شریعتمداری که سردسته چماقداران و قداره‌بندان ولایت است، با این عبارت رئیس‌جمهور فرانسه چنان دچار شوک و برق‌گرفتگی شد که با همه دود و دم و تهدیدی که در تیتر روزنامه‌اش به راه انداخت چند سطر پائین‌تر صدایش را پایین‌ آورد و گفت باور کنید ما قطعنامه 2231را نقض نکردیم و…

«ادعاهای مقام فرانسوی در حالی مطرح می‌شوند که قطعنامه 2231که در ژوئیه سال 2015در تأیید توافق هسته‌یی ایران صادر شد، ایران را از کار بر روی موشکهای بالستیک طراحی شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌یی هستند منع می‌کند. این در حالی است که موشکهای ایران برای این منظور ساخته نشده‌اند.» (7)

قطعنامه 2231 ـ وحشت روزنامه‌های حکومتی از تنگنای موشکی

همین آه و ناله را سایت حکومتی «وطن امروز» و «حمایت» هم به زبانی دیگر بیان کردند:
«در آستانه دو سالگی برجام و در حالیکه که کشورمان کاملاً به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌یی عمل کرده… آگنه روماته اسپاین سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه نیز با اشاره به برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد: برنامه موشکهای بالستیک ایران با قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل مطابقت ندارد و برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است.» (8)

این همه نشانه‌های ضعف و ناتوان شدن همان جانوری است که غیر از مقاومت ایران هیچ کس باور نداشت برای نجات منطقه از تروریسم افسارگسیخته و رهایی مردم ایران می‌توان و باید با زنجیره‌یی از فشارها و محدودیتهای بین‌المللی زبانش را قطع کرد و به زیرش کشید. همان هیولایی که میهن در زنجیر را ام‌القرای مسلمانان و خودش را خلیفه مسلمین جهان می‌دانست و امروز به یمن بیش از سه دهه پایداری مقاومت حتی نای موضعگیری و دود و دم هم ندارد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-رونامه حکومتی دنیای اقتصاد ـ 31تیر 1394
2-خبرگزاری حکومتی میزان ـ نهم تیرماه 1396
3-خبرگزاری فارس ـ اول شهریور 1394
4-سایت اتحادیه اروپا ـ 10آذر
5- روزنامه حکومتی جوان ـ ۱۱آذر 1396
6-کیهان خامنه‌ای ـ 12آذر 1396
7-کیهان خامنه‌ای ـ 12آذر 1396
8-سایت حکومتی حمایت ـ 10آذر 1396.

سایت مجاهدین خلق