برجام – عمیق‌تر شدن شکافها

از فردای اعلام نتایج انتخابات در آمریکا و به تبع آن کمرنگ شدن چماقی بنام «تهدید نظامی» علیه رژیم آخوندی، شاهد افزایش «بی دنده و ترمز» فعالیتهای مخرب حکومت در زمینه اتمی، موشکی و دخالت های منطقه‌ای می‌باشیم.

این وضعیت به یقین سخن از آن دارد که قطار سیاست شانتاژ از سوی خامنه‌ای زهر خورده، اکنون با هدف دریافت امتیاز و برداشته شدن تحریمها سرعت گرفته است.
این سیاست را نه تنها خامنه‌ای بلکه تمامی متولیان و سران سه قوه رژیم بکرات طی هفته‌های اخیر به طرق مختلف اعلام کرده اند.
برای نمونه شیخ حسن روحانی در سخنان امروز خود در جلسه هیأت دولت برای هزارمین بار گفته است: «اگر نسبت به قطعنامه ۲۲۳۱ امضایی کردند، در برابر آن از طرف ایران هم یک امضا خواهند دید، ‌نه بیشتر. اگر فرمانی صادر کردند،… در ایران هم فرمانی خواهند دید. توپ امروز در زمین آمریکا و واشینگتن است».
اما بر خلاف این زیاده‌رویها، طرف های مقابل به‌ویژه رئیس‌جمهور جدید آمریکا و اتحادیه اروپا مواضع کاملا متضاد دیگری را مطرح نموده‌اند.
برای نمونه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه پیشنهادی از سوی جو بایدن (سایت دویچه وله ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱) در تازه ترین موضعگیری اعلام کرده است: «بازگشت آمریکا به برجام مشروط به پایبندی ایران به تعهدات خود است».
همچنین جوزف بارول، مسئول سیاست خارجی در اتحادیه اروپا ضمن هشدار به ادامه فعالیتهای رژیم آخوندی و عبور آن از خطوط قرمز و تعیین شده در برجام تاکید کرده است: «برنامه‌های اخیر ایران در زمینه تولید اورانیوم بازگشت آمریکا به برجام را به خطر می‌اندازد. او هشدار داده که این برنامه‌ها می‌تواند تلاش دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای در دوره بایدن را به شکست بکشاند». ( همان منبع بالا)
دراین راستا و با نیم نگاهی به خواسته‌های طرفین، به‌خوبی می توان به واقعیتی بنام عمیق‌تر شدن شکاف بر سر حفظ و یا شکست کامل برجام رسید. برداشتن حداقل ۵ گام مخرب از سوی خامنه ای طی یک سال و نیم گذشته و نیز تحرکات و مانورهای موشکی به انضمام گسیل نیرو به سوریه و تشدید اعمال تروریستی در یمن و یا مین گذاری در آبهای خلیج فارس علیه نفتکش ها، تماما از جمله اقدامات مخرب رژیم آخوندی و نقض آشکار برجام و قظعنامه ۲۲۳۱ می باشند.

براین اساس خامنه ای بر این گمان است که اکنون طرفهای مقابل با بروی کار آمدن دولت جدید در آمریکا در نقطه ضعف قرارداشته و وی با تشدید این سیاست های مخرب می تواند به امتیازاتی دست یابد. نخستین خواسته ولی فقیه همان باز شدن سرکلاف تحریم ها نفتی ومالی با هدف ادامه سیاست های جاه‌طلبانه اتمی، تروریستی و منطقه‌ای می باشد.
همچنین در حالی‌که رژیم آخوندی تلاش دارد تا موضوع برجام را در الویت های یکصد روزه رئیس جمهور جدید آمریکا قرار دهد، اما تمامی شواهد و قرائن سخن از آن دارند که با توجه به پیچیدگی و وزن سنگین تحریمها علیه بیش از ۱۵۰۰ ارگان و افراد حقیقی و حقوقی در رژیم آخوندی، این موضوع نه تنها در هاله‌ای از ابهام، بلکه برای راه انداختن آن، به زمان بسیار زیادی نیاز هست.

همبستگی ملی